DESEC-OO Newsletter - December 2022

 

DESEC-OO Newsletter – December 2022

Dinsdag 20 december 2022

Beste familie, vrienden en sympathisanten,

Naar jaarlijkse gewoonte zend ik jullie een nieuwsbrief naar het einde van het jaar toe met wat nieuws over mijn gezin en engagementen hier in Kameroen.

Ik begin met wat nieuws over mijn gezin. Sinds begin 2021 woon ik samen met mijn gezin in Bertoua, de regionale hoofdplaats van het Oosten van Kameroen op zo’n 320 km van Yaoundé, de politieke hoofdstad van Kameroen. Voor mijn kinderen Aïcha (10), George (15) en Stef (18) was het toch even wennen na een tiental jaren in de toch wel goed voorziene hoofdstad geleefd te hebben. Gelukkig werd de middelbare school van Stef en George een meevaller en werd het voor Stef een nieuwe start met betere resultaten als gevolg. Samen met de twee kinderen van Charlotte, Jovane en Maxime, beleven we nu de uitdagingen van een nieuw samengesteld gezin in een wijk van Bertoua waar er heel wat problemen zijn met water, elektriciteit en internetverbinding.

In juli 2022 zijn we samen met de kinderen naar België gereisd om er een maand vakantie te nemen. Voor de kinderen was het sinds 2019 geleden voet te hebben gezet op Belgische bodem. Ze waren heel blij om nog eens in hun vaderland te vertoeven en hun grootmoeder te mogen ontmoeten. Het werd een heel deugddoend terugzien.

George, Charlotte, Stef en Aïcha op de luchthaven van Yaoundé-Nsimalen 
klaar voor take-off naar België

In januari 2022 zijn we hier in Kameroen een nieuw programma begonnen met de Belgische NGO VIA Don Bosco. VIA Don Bosco heeft hier twee directe partners, de PROCEFFA-koepel die we kennen van de vorige programma’s met DISOP en VIA Don Bosco en de technische -en beroepsscholen van de Salesianen-koepel. De PROCEFFA-koepel heeft 4 landbouwcolleges en 10 beroepsscholen in het 2022-2026 Kameroen programma. De koepel van de paters en zusters Salesianen heeft drie technische scholen. Ze hebben als opleidingen restauratie, hotel, schrijnwerkerij, metaalbewerking, elektriciteit, informatica, …

Het is dus terug een groot programma geworden met heel wat nieuwe uitdagingen voor mij vooral dan naar de scholen van de Salesianen toe. Het is wel heel tof en aangenaam samenwerken met hen. De priesters en zusters Salesianen doen hier fantastisch werk met jongeren in kwetsbare situaties.

                           Show van landbouwproducten van onze leerlingen in Maroua

Ik moet het natuurlijk ook even hebben over DESEC-OO. Uiteindelijk is de productie in april 2022 op gang gekomen met een eindproduct (de ecologische houtskool) dat alle verwachtingen overstijgt. De groene houtskool is van bijzonder goede kwaliteit en wordt heel sterk gewaardeerd door de consumenten. In de regio van het Uiterste Noorden van Kameroen, de Sahel-regio waarvoor we dit project hebben opgestart, zijn de reacties bijzonder enthousiast. DESEC-OO kan momenteel niet aan de vraag vanuit deze regio voldoen ondanks het feit dat het bedrijf op volle toeren draait.

                       Werknemer Dona met de ecologische houtskool tijdens het droogproces. 

Gelukkig was mijn broer Giovanni in oktober 2022 in Bertoua om ons te helpen een 2e oven te bouwen. Deze laatste is na een maand proefdraaien nu ook volop aan het carboniseren. We zijn ondertussen ook volop aan het denken om een 3e en 4e oven te bouwen maar we zijn nog op zoek naar financiële steun om dit te realiseren. 

                                     Broer Giovanni met de werknemers van DESEC-OO

In juli 2022 is er in Vlaanderen ook een feitelijke vereniging opgericht rond het DESEC-OO project: “De vrienden van DESEC-OO”. Deze vereniging brengt enkele vrienden en familie van mij bij elkaar die heel sterk achter DESEC-OO staan. Ze hebben niet geaarzeld om nog voor het einde van dit jaar enkele projecten uit te werken en in te dienen bij mogelijke financiële partners. We hopen op een positief resultaat. De leden van deze feitelijke vereniging zijn nog niet talrijk en hebben nog wel enkele personen nodig om samen na te denken en te ondersteunen. Mocht er iemand van jullie geïnteresseerd zijn dan laat je het mij maar weten. De vergaderingen gaan “life” door maar het is ook mogelijk via videoconferentie.

              Hilde, Kristel, Geert, Diederik (fotograaf) en Filip (op het scherm vanuit Bertoua). 

Een tweetal jaren geleden heb ik een terrein van ongeveer 1 hectare in Maroua (Uiterste Noorden van Kameroen) gekocht niet ver van de luchthaven. Op dat terrein zou ik graag een magazijn bouwen om de groene houtskool op te slaan dat ik sinds enkele maanden al naar Maroua breng. Het is een terrein van 1ha dat heel goed gelegen is, juist naast de nationale weg tussen Garoua en Maroua. Later zou ik er ook een agglomerator installeren zodat ik alleen maar de groene houtskoolpoeder naar Maroua vervoer om het te agglomereren (tot briketten maken) in Maroua zelf. Het is duidelijk dat ik meer groene houtskoolpoeder dan groene houtskoolbriketten naar Maroua kan brengen: briketten nemen meer plaats in dan poeder.

Ik ben dus eenmaal andermaal op zoek naar wat financiële steun. Met 6.500,00 euro kan ik het magazijn in Maroua bouwen. Graag had ik jullie volledig vrijblijvend willen vragen om het DESEC-OO project te steunen en in het bijzonder de bouw van het magazijn in Maroua.

Jullie kunnen jullie bijdrage storten via de projectrekening van DESEC-OO bij VIA Don Bosco. Jullie krijgen hiervoor een fiscaal attest dat jullie zal helpen om jullie te betalen belastingen 2022 wat te verminderen. Meer uitleg hieronder.

Om deze nieuwsbrief te eindigen wil ik jullie nog meedelen dat een DESEC-OO website in opbouw is. Ik laat jullie iets weten wanneer het af is.

Ik wens jullie alvast aangename eindejaarsfeesten toe en een succesvol 2023 voor ons allen! Nogmaals mijn gemeende dank voor alles wat jullie voor mij en Kameroen deden in 2022!

 

Projectrekening DESEC-OO bij VIA Don Bosco:

Na studie van het DESEC-OO project heeft VIA Don Bosco beslist om dit project een projectrekening toe te kennen.

Stortingen voor bedragen hoger dan 40 EUR komen in aanmerking voor een fiscaal attest. Dit attest wordt door VIA Don Bosco automatisch opgestuurd in de maand februari van het jaar volgend op de storting.

VIA Don Bosco houdt mij maandelijks op de hoogte van de stortingen en zendt mij ook elke maand jullie giften.

Er kan gestort worden op het volgende rekeningnummer: BE84 4358 0341 0159 met de volgende vermelding: 5043 DESEC-OO project. Opgepast, vooral het cijfer is in deze vermelding belangrijk.

Oprecht dank op voorhand voor het steunen van dit project!

 

 

 

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

DESEC-OO: een volwaardig sociaaleconomisch bedrijf in 2023