DESEC-OO Newsletter - December 2021

 

DESEC-OO Newsletter – December 2021

Beste familie, vrienden en sympathisanten,

Naar jaarlijkse gewoonte zend ik jullie een nieuwsbrief naar het einde van het jaar toe met wat nieuws over mijn familie en engagementen hier in Kameroen.

Ik begin met eerst en vooral mijn oprechte sympathie te tonen voor de situatie in België. Het is voor jullie allen geen gemakkelijke situatie. Er was verbetering midden 2021 en nu zitten jullie volop in de 4e golf. Ik word er stil van. Ik had het geluk om in september samen met Charlotte een drietal weken in België te verblijven toen de situatie beter was. We hebben toen de problemen die corona heeft veroorzaakt mogen zien, horen en voelen.

Hier in Kameroen blijft het relatief veilig op coronavlak. Het heeft hier nooit een echte doorbraak gekend en hopelijk blijft het zo want het gezondheidssysteem hier staat heel ver van deze in België. Mocht het doorbreken zou het hier een echte catastrofe veroorzaken. Momenteel gaat alles hier dus zijn gewone gangetje, we passen alleen wat op in de kantoren, het openbaar vervoer en de vliegtuigen door het dragen van het mondmasker. We voelen hier wel de gevolgen van de coronacrisis in Europa en China. Bepaalde ingevoerde producten van Europa en China ontbreken of zijn moeilijk te vinden. Het komt langzaam terug op gang maar het neemt echt zijn tijd.

Filip en Charlotte 

En nu wat nieuws over mijn gezin. In november 2020 ben ik in het huwelijksbootje gestapt met Charlotte. Ik kende Charlotte al sinds einde 2016 als een collega in het zakenwereldje van Bertoua in de Oostelijke regio van Kameroen waar ik met het DESEC-OO project bezig ben. Begin 2020 is het dan wat serieuzer tussen ons geworden met uiteindelijk een engagement naar elkaar toe in november 2020. Charlotte heeft twee kinderen, Jovane en Maxime die samen met mijn kinderen Stef, George en Aïcha en onszelf een nieuw “samengesteld” gezin vormen.

In januari 2021 ben ik naar Bertoua verhuisd in het bijzonder om de investeringen in het DESEC-OO project van dichtbij te kunnen opvolgen en er wat vaart achter te steken. Stef (17), George (14) en Aïcha (9) zijn me dan naar Bertoua gevolgd in juli na het schooljaar beëindigd te hebben in Yaoundé. Ze gaan hier heel graag naar school, gelukkig maar.

Even vermelden dat Bertoua de hoofdplaats is van de Oostelijke regio van Kameroen, het ligt in het evenaarswoud op zo’n 320km van Yaoundé de politieke hoofdstad van Kameroen. We zijn ongeveer 6 uren onderweg tussen Yaoundé en Bertoua op een vrij goede weg.

Leerlingen in de landbouwschool van Koza (Uiterste Noorden van Kameroen) 

Ik ben mijn werkgever, de Belgische NGO VIA Don Bosco, heel dankbaar voor het feit dat ik mijn werk voor hen mag doen vanuit Bertoua waar ik ook het DESEC-OO project heb. Ik geef mijn volledige werktijd in de week aan VIA Don Bosco en in het weekend werk ik aan het DESEC-OO project. Het huidige VIA Don Bosco Kameroen Programma 2017 – 2021 eindigt op het einde van dit jaar en we duimen ervoor dat we een nieuw VIA Don Bosco Kameroen Programma hebben tussen 2022 en 2026. VIA Don Bosco begeleidt in Kameroen technisch en financieel 23 landbouwscholen voor weinig kans hebbende jongeren van rurale gebieden. We krijgen hiervoor als officieel erkende NGO de financiële steun van de Belgische ontwikkelingssamenwerking. Vanaf 2022 zullen we normaal ook met de drie technische scholen van de paters en zusters van Don Bosco in Kameroen werken. Ze hebben als opleidingen restauratie, hotel, schrijnwerkerij, metaalbewerking, elektriciteit, informatica, … ik zal dus nog wat meer werk op mijn schotel krijgen maar terzelfdertijd ben ik dankbaar dat ik ook kan kennismaken met andere opleidingen dan deze in de landbouw.

                                     De eerste oven van het DESEC-OO project tijdens de experimentele fase

De eerste groene houtskool van het DESEC-OO project

Ik moet het natuurlijk ook even hebben over het DESEC-OO project. Ik heb het immense plezier om jullie aan te kondigen dat de productie van de ecologische (groene) houtskool opgestart wordt in januari 2022. Ja, inderdaad, EINDELIJK! De investeringen zijn goed vooruitgegaan in het begin van dit jaar maar de installatie van de eerste oven heeft echt te veel tijd in beslag genomen (4 maanden). Het belangrijkste is nu dat de oven uitstekend werkt zoals voorzien. Momenteel is de experimentele fase aan de gang (samenstelling van de grondstof uitproberen) en worden de kleine foutjes van de oven verbeterd. Midden december gaf ik aan mijn team wat welverdiende vakantie (de laatste weken waren enorm arbeidsintensief) en begin januari begint het echte werk waar we al zo lang naar uitkeken.

Heel veel dank voor jullie allen die mij op één of andere manier steunden.  Het voelt bijzonder goed om mij gesteund te weten vanuit België, dat kan ik jullie verzekeren!

                                                                                          Hassan en Pouya

De laatste maanden had ik het financieel niet gemakkelijk. Vooral het feit dat de installatie van de oven zoveel tijd in beslag nam heeft mij financieel geen deugd gedaan. Vooral mijn team van werknemers (4 personen) hebben hieronder geleden: hun loon op het einde van de laatste maanden van dit jaar werd heel onregelmatig en onvoldoende. Graag had ik jullie dus willen vragen om het DESEC-OO project te steunen en in het bijzonder de lonen van Hassan, Pouya, Gilbert en Yaya. Ik dacht ze met jullie steun een aanmoedigende premie te kunnen geven op het einde van dit jaar of in het begin van het volgende jaar. Het is een volledig vrijblijvende vraag hoor, voel jullie echt vrij om hiertoe bij te dragen. Ik vermeld toch even dat een loon hier in het DESEC-OO project zo rond de 153 euro draait. Vanaf het moment dat de productie opstart zullen we normaal genoeg winst hebben om de lonen te betalen.

Jullie kunnen jullie bijdrage storten via de projectrekening van DESEC-OO bij VIA Don Bosco. Jullie krijgen hiervoor een fiscaal attest dat jullie zal helpen om jullie te betalen belastingen 2021 wat te verminderen. Meer uitleg hieronder.

Ik wens jullie alvast aangename eindejaarsfeesten toe en een gezegend en coronavrij 2022 voor ons allen! Nogmaals mijn gemeende dank voor alles wat jullie voor mij en Kameroen deden in 2021!

Projectrekening DESEC-OO bij VIA Don Bosco:

Na studie van het DESEC-OO project heeft VIA Don Bosco beslist om dit project een projectrekening toe te kennen.

Stortingen voor bedragen hoger dan 40 EUR komen in aanmerking voor een fiscaal attest. Dit attest wordt door VIA Don Bosco automatisch opgestuurd in de maand februari van het jaar volgend op de storting.

VIA Don Bosco houdt mij maandelijks op de hoogte van de stortingen en zendt mij ook elke maand jullie giften.

Er kan gestort worden op het volgende rekeningnummer: BE84 4358 0341 0159 met de volgende vermelding: 5043 DESEC-OO project. Opgepast, vooral het cijfer is in deze vermelding belangrijk.

Gemeend dank op voorhand voor het steunen van dit project!

 

 

 

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

DESEC-OO: een volwaardig sociaaleconomisch bedrijf in 2023

DESEC-OO Newsletter - December 2022