Nieuwsbrief 2020

Yaoundé, 13 december 2020

 

Beste familie en vrienden,

Het is terug al een tijdje geleden dat ik eens een nieuwsbrief schreef en omdat Kerstmis en het nieuwe jaar 2021 eraan komt schrijf ik jullie met plezier wat nieuws over het wel en wee van mijn gezin en projecten. Op het einde van deze brief vinden jullie ook goed nieuws voor jullie!

Eerst en vooral wil ik jullie mijn sympathie betuigen met de sanitaire toestand in België. Waarschijnlijk gaan jullie Kerstmis en Nieuwjaar op een andere manier moeten vieren dan gewoonlijk en dat zal niet altijd even gemakkelijk zijn. Maar ondanks deze ongewone situatie wens ik jullie toch van harte een mooie en gezellige kerst -en nieuwjaar tijd toe!

Hier in Kameroen blijft de sanitaire toestand vrijwel goed: heel weinig besmettingen en heel weinig doden onder de mensen die besmet zijn. “Houden zo” zeg ik dan maar want een sanitaire toestand zoals het zich in België voordoet zou in Kameroen een catastrofe betekenen.

De scholen waren hier wel gesloten tussen midden maart en einde mei omwille van de Covid-19. De bewegingsvrijheid van de mensen was in die periode ook beperkt. Maar begin juni heeft het leven hier terug zijn gewone gang gevonden.

Eén van de gevolgen van de sanitaire toestand was wel dat onze voorziene vakantie in België niet is kunnen doorgaan. We hebben verkozen om rustig in Kameroen te blijven met een weekje vakantie in Kribi aan zee.

Met de kinderen gaat alles prima. Stef is er nu 16 en heeft in september zijn diploma van het lager middelbaar onderwijs behaald. Hij sport graag in het bijzonder basket. George is 13 jaar en is een topper op school. Hij heeft de Covid-19 periode vooral met videospelletjes overleefd. Aïcha is er al 8 en houdt van muziek en dans. Ze is het zonnetje in huis.

Het werk voor VIA Don Bosco (21 landbouwscholen met de methode van het alternerend leren, verspreid over het ganse land) heeft ook niet sterk geleden onder de sanitaire toestand. Ik heb dus mijn gewone taken voor VIA Don Bosco kunnen verderzetten met wel wat meer werk op het bureau (gelukkig juist naast de deur!) en meer contact met de collega’s in Brussel door online vergaderingen. Ondertussen zijn we ook het nieuwe Programma 2022-2026 voor Kameroen aan het voorbereiden. Mocht dit Programma door VIA Don Bosco en de Belgische ontwikkelingssamenwerking goedgekeurd worden dan vermoed ik toch nog wel een rol in dit nieuwe Programma te spelen.

En in mijn vrije tijd blijf ik verder werken aan het DESEC-OO-project in Bertoua (Oosten van Kameroen). Alles heeft wel wat vertraging opgelopen (o.a. door de sanitaire toestand) maar, zoals aangekondigd op onze blog begin augustus http://desec-oo.blogspot.com/ , hopen we toch in januari-februari 2021 de productie van de groene houtskool op te starten. Er ontbreekt mij nog wat geld om het allemaal klaar te krijgen maar ik vertrouw erop dat dit wel in orde zal komen.

We hebben ook bijzonder aangenaam nieuws voor eventuele weldoeners van het DESEC-OO-project:

Op 12 juni keurde het uitgebreide Belgische kernkabinet bijkomende steunmaatregelen goed in het kader van de Coronacrisis, waaronder een verhoging van 45 naar 60% van de belastingvermindering voor giften in 2020 aan erkende instellingen alsook een verhoging van 10 naar 20% van het plafond van het netto-belastbaar inkomen. Concreet betekent dit dat een gift van 100€ dit jaar recht geeft tot een belastingaftrek van 60€ (in plaats van 45€).

Deze beslissing is bedoeld om NGO’s en non-profitorganisaties te helpen hun activiteiten van algemeen belang verder te zetten ondanks de negatieve impact van de Coronacrisis op hun inkomsten.

Deze maatregelen zijn geldig voor giften vanaf 1 januari 2020 tot en met 31 december 2020 aan alle erkende instellingen. Er blijven dus nog een tweetal weken over…

En het DESEC-OO-project heeft een projectrekening bij VIA Don Bosco, een erkende Belgische NGO.

Stortingen voor bedragen hoger dan 40 EUR komen in aanmerking voor een fiscaal attest. Dit attest wordt door VIA Don Bosco automatisch opgestuurd in de maand februari van het jaar volgend op de storting.

Er kan gestort worden op het volgende rekeningnummer: BE84 4358 0341 0159 met de volgende vermelding: 5043 DESEC-OO-project. Opgepast, vooral het cijfer is in deze vermelding belangrijk.

VIA Don Bosco houdt mij maandelijks op de hoogte van de stortingen en zendt mij ook elke maand jullie giften.

 

Heel veel dank voor het lezen van deze nieuwsbrief!

 

Samen met mijn kinderen wens ik jullie een vreugdevolle kersttijd toe en in het bijzonder een Corona-vrij 2021 waar jullie terug met volle teugen kunnen genieten van het leven!

 

Aïcha, Stef, George en Filip

Commentaires

Posts les plus consultés de ce blog

DESEC-OO: een volwaardig sociaaleconomisch bedrijf in 2023

DESEC-OO Newsletter - December 2022